[등록금] [회계팀] 2024학년도 2학기 학부 재학생 등록금 납부 안내
2024-2학기 학부 재학생은 아래의 일정에 따라 납부하여 주시기 바랍니다.
※ 2024학년도 2학기 휴학 예정 학생은 등록금을 납부하지 말아주십시오.
1. 등록 일정
가. 추가 등록
구분 | 기간 | 고지서 출력 | 납부 시간 |
본등록 | 8.19.(월) ~ 8.23.(금) | 8.14.(수) 14:00 이후 | • 가상계좌입금 : 07:00~19:00 • 카드납부(인터넷) : 09:00~18:00 • 카드납부(콜센터) : 09:00~17:00 • 위챗페이 : 10:00~19:00 |
추가등록 | 9.5.(목) ~ 9.6.(금) | 9.4.(수) 14:00 이후 |
나. 분할납부
분할납부를 희망할 경우 별도의 신청 절차 없이 분납 차수별 기간에 맞추어 등록금을 납부할 것
1) 등록 기간
구분 | 기간 | 고지서 출력 | 납부 시간 |
1차 | 9.5.(목) ~ 9.6.(금) | 9.4.(수) 14:00 이후 | • 계좌 입금 : 07:00-19:00 • 신용카드·위챗페이 납부 불가 |
2차 | 10.2.(수) ~ 10.4.(금) | 10.1.(화) 14:00 이후 | |
3차 | 10.23.(수) ~ 10.24.(목) | 10.22.(화) 14:00 이후 | |
4차 | 11.6.(수) ~ 11.7.(목) | 11.5.(화) 14:00 이후 |
2) 등록 금액
차수 | 등록금액 | 유의사항 |
1차 | 수업료의 1/4 + 기타납부금 | • 기타납부금은 1차 기간에만 납부 가능 • 각 차수별 납부시 잔여 차수의 등록 금액에 대한 일시 완납도 가능(예: 2차수에 2차 등록금액(수업료의 1/4) 또는 2, 3, 4차 합산금액(수업료의 3/4) 납부 가능) • 각 차수 등록금을 다음 차수로 이월 불가 • 각 차수별 등록금 미납시, 휴학 및 자퇴 신청 불가 • 4차까지 미완납 시 수강신청 취소 및 미등록제적 처리 • 재입학생, 10학점 미만 학점등록생, 장학금 수혜금액이 납부할 등록금의 3/4을 초과한 학생은 분할납부 불가 |
2차 | 수업료의 1/4 | |
3차 | 수업료의 1/4 | |
4차 | 수업료의 1/4 |
다. 학점 등록
수업연한(이수학기)이 지났으나 졸업에 필요한 소요학점을 취득하지 못하여 추가적으로 등록하는 초과학기생 대상
※ 학칙 제 23조의 수업연한 : 4년(8학기), 건축학과 5년(10학기), 의과대학 6년(12학기), 약학대학 6년(12학기)
1) 등록 기간
기간 | 고지서 출력 | 납부 시간 |
9.13.(금) ~ 9.19.(목) | 9.13.(금) 07:00 이후 | • 가상계좌입금 : 07:00~19:00 • 카드납부(인터넷) : 09:00~18:00 • 카드납부(콜센터) : 09:00~17:00 • 위챗페이 : 10:00~19:00 |
2) 등록 금액
수강학점 | 등록금액 | 유의사항 |
1 ~ 3 학점 | 수업료의 1/6 | • 10학점 이상 신청자에 한해 분납 가능 • 납부 후 수강철회기간에 수강을 철회한 경우 등록금 반환 불가 |
4 ~ 6 학점 | 수업료의 1/3 | |
7 ~ 9 학점 | 수업료의 1/2 | |
10 학점 이상 | 수업료 전액 |
2. 고지서 조회 및 출력
가. 간편출력서비스(부모님 이용 가능) ‣ID: 학번 / PW: 주민번호 앞 6자리
간편출력서비스 바로가기 ☞ 간편출력서비스 바로가기 ☞ → 「학사행정」 → 「등록금」 → 「등록금/분납고지서 출력」
※ 공공기관, 금용기관 등에서는 회사 보안상 출력이 제한될 수 있음
나. 홈페이지 이용 ‣ID: 학번 / PW: 비밀번호
이화여대 홈페이지 하단 EWHA QUICK SERVICE→ 「포탈정보시스템」→ 「마이유레카」→ 「학사행정」→ 「등록금」→ 「등록금/분납고지서 출력」
다. 모바일 이용(출력은 불가) ‣ID: 학번 / PW: 비밀번호
헤이영캠퍼스 어플 접속 → 우측 상단 「전체메뉴」 → 「등록금」 → 「등록금 고지서」
※ 등록금을 납부하신 이후에는 고지서 출력이 되지 않으니 참고하시기 바랍니다.
3. 납부 방법
가. 가상계좌 납부
1) 전국 은행 창구, 인터넷뱅킹, 텔레뱅킹, ATM 이용 가능
2) 송금인은 학생 본인이 아니어도 가능하며, 수취인은 이화여(본인이름)로 표시됨
3) 가상계좌로의 입금은 1회만 가능하므로 납부하고자 하는 항목의 금액을 합산하여 한 번에 송금해야 함(납부자의 1회 이체 한도를 반드시 확인)
4) 인터넷뱅킹 등의 경우에도 납부가능시간(07:00~19:00) 내에만 이체 가능
5) 신한은행 이외의 타 은행을 이용할 경우 송금수수료가 발생할 수 있으며 이는 본인 부담임
6) CMA계좌, 오픈뱅킹을 통한 가상계좌 이체는 불가능
7) 신한은행 ATM기에서 「지로/공과금/등록금/송달료」 메뉴를 선택하여 납부 시 이화여대 학교코드:‘43109’ 입력
나. 신용카드(삼성카드) 납부
납부시간 09:00~18:00 | |
- 삼성카드 콜센터(☏ 1688-9702) | 납부시간 09:00~17:00 |
1) 분할납부는 불가하며, 현금과 나눠 납부할 수 없으므로 등록금과 기타납부금을 합산한 전액을 결제
2) 등록금 결제금액은 연말정산 소득공제 시 카드사용 금액에서 제외됨
3) 학생 본인 명의 카드가 아니어도 무방하며 납부 취소는 삼성카드를 통해 납부 당일에만 가능
다. 위챗페이(WechatPay) 납부
납부시간 10:00~19:00, 학교코드 43109 |
라. 외화 송금 납부
1) 고지서에 기재된 원화 금액과 동일한 금액이 입금되어야 등록 처리 됨
(환율 차이로 1원이 부족해도 미등록 처리되므로 반드시 등록금의 5~10% 여유 있게 송금할 것)
2) 송금자 정보(학번, 이름)를 정확히 기재하여야 하며 소요시간을 고려하여 등록기간 3~7일 전 송금
3) 등록금 정산 후 남은 잔액은 유레카에 입력한 학생 계좌로 환불처리 함
4) 최근 등록금 보이스피싱 피해 사례 증가로 외화 송금 시 학생이 직접 송금 권장
4. 등록금 납부 확인
※ 개인정보보호법 제18조 개인정보의 이용・제공 제한에 의하여 유선 상 등록금 납부 확인 불가
가. 홈페이지 확인
1) 포탈정보시스템 이용 ‣ID: 학번 / PW: 비밀번호
홈페이지 하단 EWHA QUICKSERVICE 「포탈정보시스템」 → 「마이유레카」 → 「학사행정」 → 「등록금」 → 「등록금납부확인서」
2) 가상계좌 납부 시 신한은행 납부조회 바로가기 ☞ 에서 조회
3) 카드 납부 시 학교 홈페이지 확인은 익일 오전 11시 이후부터 가능
나. 모바일 확인(출력 불가) ‣ID: 학번 / PW: 비밀번호
헤이영캠퍼스 어플 접속 → 우측 상단 「전체메뉴」 → 「등록금」 → 「등록금 납부내역 확인
다. 납부확인 SMS 수신
1) 문자알림서비스를 신청하면 실시간 등록금 납부 확인 SMS 수신 가능
- 포탈정보시스템 → 「마이유레카」 → 「학사행정」 → 「등록금」 → 「등록금 납부확인 SMS신청」
- 헤이영캠퍼스 어플 접속 → 우측 상단 「전체메뉴」 → 「등록금」 → 「등록금 납부확인 SMS신청」
5. 기타 납부금 안내
기타납부금은 선택하여 납부 가능하며 반드시 등록금과 합산하여 납부해야 함
기타납부금 | 내용 | 문의 |
건강공제회비 (23,200원) | 납부자에 한해 해당학기(방학 포함) 대학건강센터 이용 가능 (학기 중 대학건강센터를 방문하여 별도 납부 가능) ▫ 무료 진료 - 일반진료, 약국이용, 건강검진, 상담클리닉 이용 - 연 1회 정기 건강검진 : 학기 중의 공지에 따라 신청 가능 ▫ 실비 부담 진료 - 예방접종, 체성분 검사, 임상병리검사 등 | 대학건강센터 |
학생회비 (7,000원) | 학생회 운영 및 자치활동에 사용되며, 학생수첩을 받을 수 있음 | 총학생회 |
교지대 (3,000원) | 학생 자치언론기구 교지편집위원회에서 매학기 발행하는 교지 ‘이화’ 제작에 사용 | 교지편집위원회 |
동창회비 (30,000원) | 이화여자대학교 총동창회 운영 및 사업에 사용 ※ 동창회비는 4학년 2학기에 1회 부과됨 | 총동창회 (3277-3386) |
6. 전액 장학생(고지서 상 납부금액이 0원)의 등록 방법(반드시 한 가지 방법을 선택하여 등록)
※ 0원 등록은 재학생의 각 등록금 납부기간에 진행하며(1. 등록일정 참고), 등록금납부확인서는 해당 납부기간 종료 익일 오전부터 발급
가. 기타납부금만 합산하여 계좌 이체 또는 고지서 지참하여 신한은행(전 지점) 방문하여 0원 등록 처리
나. 학교 홈페이지 「0원 등록 시스템」 메뉴에서 신청
홈페이지 하단 EWHA QUICK SERVICE → 「포탈정보시스템」 → 「마이유레카」 → 「학사행정」 → 「등록금」 → 「0원 등록 신청 시스템」
다. 모바일 이화 앱에서 신청
헤이영캠퍼스 어플 접속 → 우측 상단 「전체메뉴」 → 「등록금」 → 「0원 등록신청」
7. 참고 사항
가. 한국장학재단 학자금 대출 관련 사항은 홈페이지 학사안내 → 장학 → 장학공지 → “2024-2학기 한국장학재단 학자금대출 신청 안내” 참조
나. 등록금 납부 후 휴학, 복학에 관한 자세한 사항은 홈페이지 하단 EWHA SHORTCUT의 휴복학안내 “2024-2학기 휴학/복학 안내” 참조
다. 2024-2학기에 휴학할 학생은 등록금을 납부하지 말 것(기 등록자인 경우, 휴학 접수일에 따라 반환금액 차등 적용됨)
8. 문의처
가. 등록금 : 회계팀(☎3277-2089)
나. 장학금/학자금대출 : 장학복지팀(☎3277-2274)
[등록금] 2024-2nd Semester Current Undergraduate Students Tuition Payment N
1. Registration schedule
A. Regular Registration
Classification | Payment Period | Tuition Bill Print | Payment Available Time |
Regular | Aug 19(Mon)~23(Fri) | Aug 14(Wed) 14:00~ | • virtual account : 07:00-19:00 • Credit card(Web site) : 09:00-18:00 • Credit card(Call center) : 09:00-17:00 • Wechat pay : 10:00-19:00 |
Additional | Sep 5(Thu)~6(Fri) | Sep 4(Wed) 14:00~ |
B. Tuition Payment by Installments
- Students can spread out their tuition payments over 4 installments per semester.
1) Payment Period
Number of Installment | Payment Period | Tuition Bill Print | Payment Available Time |
1st | Sep 5(Thu)~6(Fri) | Sep 4(Wed) 14:00~ | • Not available : Credit card, Wechat pay • Virtual account : 07:00-19:00 • Tuition installment payment bills can be printed without any application |
2nd | Oct 2(Wed)~4(Fri) | Oct 1(Tue) 14:00~ | |
3rd | Oct 23(Wed)~24(Thu) | Oct 22(Tue) 14:00~ | |
4th | Nov 6(Wed)~7(Thu) | Nov 5(Tue) 14:00~ |
2) Amount
Number of Installment | Amount | Notes |
1st | 1/4 of tuition fees +other miscellaneous fees | • Full payment can be made during each installment period • Students should pay each of the four installments on time and any unpaid balance will not be carried forward to the next installment • If a student fails to pay the total amount of tuition by the 4th installment period, she will be regarded as expelled or on a leave of absence and her course registration will be canceled |
2nd | 1/4 of tuition fees | |
3rd | 1/4 of tuition fees | |
4th | 1/4 of tuition fees |
3) Student NOT qualified for tuition installment payment
- Credit Registration students taking less than 10 credits
- 2024-2 re-admitted students
- Students whose scholarship benefits exceed three-quarters(75%) of the tuition paid
C. Credit Registration (Student taking extra semester)
1) Payment period
Payment Period | Tuition Bill Print | Payment Available Time |
Sep 13(Fri)~19(Thu) | Sep 13(Fri) 07:00~ | • Virtual account : 07:00-19:00 • Credit card(Web site) : 09:00-18:00 • Credit card(Call center) : 09:00-17:00 • Wechat pay : 10:00-19:00 |
2) Target of Credit Registration
- Credit Registration is for those students who already have registered and completed 8 regular semesters (=the years required for graduation) but still need to take more credits in order to graduate
- The years required for graduation according to University Regulations Article 23 is 4years(8semester) but Architecture major is 5years(10 semester) and College of Pharmacy is 6years(12semester)
3) Tuition for students taking an extra semester
Registered Credits | Tuition | Notes |
1 ~ 3 credits | 1/6 of full tuition | • Students who are not taking extra semesters pay full tuition regardless of credits • Students who are taking more than 10 credits can pay tuition by installment payment • No refund of tuition under any circumstances when you withdraw your classes after you paid your tuition |
4 ~ 6 credits | 1/3 of full tuition | |
7 ~ 9 credits | 1/2 of full tuition | |
10 credits of more | Full tuition |
2. Tuition Bill Printout
A. “Simple Printout Service(간편출력서비스)” (Click here) ☞
- Login : ID(Student ID), PW(6 digits of date of birth) → 「Registration」 → 「Tuition bill」/「Installment Bill」
- Login : ID(Student ID), PW(password) → 「EUREKA」 → 「myeureka」 → 「Registration」 → 「Tuition bill」/「Installment Bill」
C. Mobile Eureka
- Install “Heyoung” App ‣ ID : Student ID, Password → 「Menu」 → 「Registration」 → 「Tuition bill」
3. Payment Procedure
A. Remit tuition to the Shinhan bank virtual account
1) Each student should remit tuition to the payment account (virtual account) specified on their tuition bill by using Shinhan Bank or any other
financial agency. (via Internet banking, direct payment, phone banking, or ATM transfer)
2) The virtual account given to each individual student is only for tuition payment. (Recipient’s name is shown as (“이화여(your name)”)
3) When using an ATM, please use 『다른업무→지로/공과금/등록금/송달료』 menu on Shinhan bank ATM (Code of School of Ewha
Womans University: 43109)
4) You are only able to make one payment to your virtual account. If you wish to pay miscellaneous fees bill(such as the student health
center fee, Student Association Fee etc), you can add these bills to your tuition and should make one payment with total amount. Each
virtual account can only receive one transfer per payment period.
5) The daily transfer limit of the bank account should be increased before remitting tuition by ATM
6) Miscellaneous fees are optional
7) Any transfer fees incurred will be the student’s expense when using financial agencies except for Shinhan Bank.
B. Payment with credit card “Samsung Card” only
Classification | Payment Procedure | Payment Available Time |
Website | Payment with Samsung Card(Click here) ☞ “Samsungcard.com”→ Menu → Click “정기결제” → Click “대학등록금” | 09:00~18:00 (available during weekends) |
Call center | ☏ 1688-9702 | 09:00~17:00 (not available during weekends) |
1) Students who are paying tuition by installments can’t pay by credit card
2) If you wish to pay tuition with other bill (student health center bill etc), you need to pay the sum total of them at once
3) Cancelation is available via Samsung card homepage or call center (1688-9702) on the day the payment was made.
4) Credit card payment can only be made in full, and can not be shared with cash
5) If your credit payment has been processed properly, a card approval SMS by Samsung card will be sent to your mobile phone
6) You can verify the payment in the Ewha Portal system after 11:00 a.m. next day
7) Tuition payment made with credit card will not be included in credit card tax allowance lists at the year-end tax adjustment.
C. Payment with Wechat Pay
1) Payment by WechatPay : Only available for Semester Tuition
2) Available Time : 10:00~19:00
3) Payment Procedure : Payment with Wechat Pay(Click here) ☞ → Select school code (undergraduate: 43109) and type in your
student’s ID number, virtual account number.
D. Foreign currency remittance of the tuition (Please NOTE)
1) The remitted foreign currency tuition must be exactly the same as the tuition amount listed on the bills. If the remitted amount is less than
tuition on the bills due to the exchange rate difference and fees, you can not be registered
☞ 5%~10% more of the tuition must be remitted in consideration of exchange rate differences and fees
2) The remaining balance of tuition is refunded to the student account entered in the Eureka system.
☞ How to enter the bank account in the Eureka system(foreign student)
: Visit the Scholarship welfare team with a copy of the student's bank account
* Scholarship welfare team location : Student Cultural Center Room No. 203/☎3277-3549)
3) Please be sure to include the student's student ID and name exactly in the sender’s information in an overseas remittance
application when remitting tuition
4) Overseas remittance will take time, so please send it 3~7 days before the tuition payment period.
5) Recently, voice phishing damage from tuition payment has been increasing, so please remit foreign currency directly.
4. Confirmation of tuition payment
* Due to Personal Information Treatment Policy Article 18, it is not allowed to verify of the payment through a phone call
A. On website
1) “Simple Printout Service(간편출력서비스)” (Click here) ☞
- Login : ID(Student ID), PW(6 digits of date of birth) → 「Registration」 → 「Tuition Payment Verification」
2) Eureka of Ewha Portal system ☞
- Login : ID(Student ID), PW(password) → 「EUREKA」 → 「myeureka」 → 「Registration」 → 「Tuition Payment Verification」
3) 신한은행 납부조회 바로가기 ☞ Go to Shinhan bank website and insert University Name, your Student ID number, virtual account number, your
Name, Payment Date in Korean.
B. Mobile Ewha
“Heyoung” App ‣ ID : Student ID, Password → 「Menu」 → 「Registration」 → 「Verification of Tuition Payment」
C. Tuition payment confirmation SMS
1) Real-time tuition payment confirmation SMS service
- “Ewha Portal System ☞” → Login : ID(Student ID), PW(password) → 「EUREKA」 → 「myeureka」 → 「Registration」 → 「tuition payment verification
SMS service」 → click ”Accept”
- ‘Heyoung“ App → 「Menu」 → 「Registration」 → 「Tuition payment verification SMS service」
2) Samsung card : SMS by Samsung Card Company
5. Miscellaneous Fees
- Miscellaneous Fees bills (such as student health center bill, etc) are optional. If a student wishes
Other bills | Purpose | Inquiry |
Student Health Center bill (\23,200) | University Health Service Center is available only for students who pay student health center bill. (You can pay this bill during semester by contact University Health Service Center) • Free service: regular checkup (once a year, refer to Health Center notice), doctor’s service, prescription, consultation with doctors • Paid service: vaccinations etc. | University Health Service Center 02-3277-3181 |
Student Association Fee (\7,000) | This fee will be used for Student Council operation and autonomous activity. Only student fee payer can get the student handbook. | Student Council 02-3277-4701~2 |
Univ. Magazine Fee (\3,000) | This fee will be used for producing and editing the university magazine “EWHA” | University Magazine Council 02-3277-7692 |
Alumni Association Fee (\30,000) | he alumni association fee will be used for Ewha Womans University alumni association business. | Alumni Association 02-3277-3386 |
to pay these bills, you should add them to your tuition transfer.
6. Registration for students with full scholarship
If student receives full scholarship(the actual amount on a tuition bill is “0” won) in 2024-2nd semester, please register using one of the
following methods
A. Transfer only other payments (miscellaneous Fees)
: Transfer at least one item of miscellaneous fees to a virtual account
B. Apply “Full scholarship Registration System" in Eureka Menu
: “Ewha Portal System ☞” → Login : ID(Student ID), PW(password) → 「EUREKA」 → 「my eureka」→ 「Registration」 → 「Full scholarship
Registration」 → “apply“
C. Visit Shinhan Bank
: Print out bills and visit Shinhan Bank window(every branch)
7. Tuition reimbursement after tuition payment for those who apply for a leave of absence
A. Students who wish to apply for a leave of absence, please do not pay the tuition.
B. For more information on applying for a leave of absence or returning from leave, please visit Ewha homepage website(www.ewha.ac.kr) -> click banner “2024-2 휴복학안내(2024-2 guideline for leave of absence or return from leave“)
8. Student Loan
A. Student who wishes to pay tuition by installment can also apply for student loans from the Korea Student Aid Foundation. Please refer
to “Guideline for 2024-2nd Korea Student Aid Foundation Student loan Application” at Ewha website
B. If a student on a tuition installment payment wishes to drop out of the School or to take a leave of absence, she first needs to pay the
unpaid installment before applying
9. More Information
■ Tuition Payment : Accounting(☎3277-2089)
■ Scholarship : Scholarship & welfare(☎3277-2274)